Ctek DC/DC-laddare

Dagens generatorer laddar batterier på ett sätt som uppfanns på 1930-talet, man har ersatt likströmsgeneratorn med växelström och laddrelä med transistorer men annars har inte mycket hänt. Batterierna laddas dåligt, sulfateras och dör en för tidig död.

Ctek är företaget som tillverkar smarta batteriladdare. Nu har de en produkt för både motorbåtar och segelbåtar: Laddaren som går på 12V! Alla vet hur svårt det är att ladda batterier med hjälp av generatorn; ju mer man har laddat ,desto längre tid tar resterande laddning. I praktiken blir batteriet aldrig fulladdat.
CTEK D250S DUAL löser detta problem. Den tar generatorns ström och pumpar in den i förbruknings-batteriet och gör det på samma smarta sätt som laddarna som går på 230V


Solceller

Dessutom kan man ansluta solceller till CTEK D250S DUAL och den ser då till att förbrukningsbatteriet blir underhållsladdat. D250S Dual synkar laddningen mellan generator och solcell så att det sker på ett optimalt sätt.
När förbrukningsbatteriet är fulladdat, övergår D250S Dual till att ge pulsladdning till  startbatteriet. Man får således alla batterierna laddade när solcell är ansluten.


Ctek Smartpass

Med hjälp av ytterligare en produkt, CTEK SmartPass, kan förbrukningsbatteriet laddas med full generatorström om det är mycket urladdat. När laddströmmen går ner till 20A tar D250S DUAL över och fortsätter att ladda med 20A tills det är helt proppfullt.

 

En CTEK-laddare som går på 230V kan anslutas till förbrukningsbatteriet och SmartPass ser till att även startbatteriet blir underhållsladdat. På installationsbilden är den ansluten till den övre röda kopplingsplinten.

Ctek Smartpass passar även båtar som har ankarspel eller bogpropeller. Är dessa anslutna till förbrukningsbatteriet kan generatorn via Smartpass leverera ytterligare kraft till dessa. (Alternativet är att de har eget batteri och en Ctek D250S, se nedan.)

 

SmartPass har två utgångar, en för viktiga och en för mindre viktiga förbrukare. När spänningen sjunker under en viss nivå kopplas de mindre viktiga förbrukarna bort så att det alltid finns lite ström kvar till de viktiga. På installationsbilden går en röd elkabel till den övre röda kopplingsplinten och en röd elkabel till den undre röda kopplingsplinten för mindre viktiga förbrukare. Säkringsdosan kan serva båda typerna av förbrukare.

 

Investeringen lönar sig då Du förlänger livslängden på ditt batteri med åtskilliga år och Du får mycket mer ström från ditt batteri.

Vi kan ordna så du kan få ut mer av dina batterier i just din båt. Kontakta Göteborgs Marincenter!

Ctek D250s Dual och en Smartpass installerad i en segelbåt. De två utgångarna från SmartPass är anslutna till var sin röd kopplingsplint. Längst ner finns en skena för minusanslutning.

Förbrukningsbatteri 150Ah och ett pyttelitet MC-batteri som startbatteri, båda av typ AGM

För husbilar:

Många gamla husbilar har ålderdomliga laddningssystem som drar mer ström än de genererar! Byter man ut dessa mot Ctek D250S och en solcell (och kanske byter batterier) får du ett perfekt fungerande batterisystem.Vi har erfarenhet av att bygga om husbilar, där vi slängt ut gamla röda laddare, renoverat generator och startmotor, satt in fräscha AGM-batterier, lagt en solcell på taket samt kopplat detta till en Ctek D250 Dual och det bara "sprakar" av ström!

Ring oss för aktuella priser och kampanjer

Installation och installationsmaterial tillkommer

 

För att enkelt kolla laddningsnivån i batteriet ansluter man en Comfort Indicator. Den har tre dioder som visar grönt, gult eller rött, som är inbyggd i anslutningskontakten. Kostar mellan 100:- och 250:- beroende på utförande.

Hur laddade det tidigare?

Generatorn kopplade inte in sig förrän varvatalet gick upp över 1000 varv. Då blev det ca 13,75 V, en spänning som inte räcker för att börja ladda effektivt. Vid varvtal över 1500 steg spänningen till 14,25V.

 

Hur laddar det nu då?

Generatorn lämnar vid motorstart ca 13,75 volt. Efter en liten stund går den upp till 14,25V. Ctek D250s Dual höjer sakta sin spänning till förbrukningsbatteriet till 14,75V och ser därigenom till att batteriet laddas med 20A, även när motorn går på tomgångsvarv. I denna installation är motorn på 10 hk och det hördes hur motorn fick jobba lite och inte bara "snurra runt", den fick lite belastning.

 

Är det inte bättre att skaffa en större generator?

Den laddar inte mer för det. Du använder väldigt sällan mer än 35 A laddström till en batteribank på 150-300 Ah och den sjunker snabbt (inom en halvtimme) ner till några få A vid laddning. Således räcker det väl med en generator på 50-75A. Praktiska mätningar som gjorts kan du läsa om här.

När jag kör står Ctek:en bara och blinkar, och motorns varvräknare går ner till noll och upp igen hela tiden.
Ctek:en suger ut 20A och är generatorn gammal lämnar den ofta bara 5-10A. Den behöver då renoveras så den kan lämna minst 20A kontinuerligt. Vi renoverar generatorerna åt dig!

 

Att veta att man laddar effektivt redan vid tomgång gör att man känner sig säkrare till sjöss, att det finns kraft att ta ut från generatorn och att batteriet verkligen blir fulladdat.

 

Har man AGM-batterier och detta har laddats ur mycket, sker en mycket snabb återuppladdning när man även har Smartpass. Då kan laddning av batterierna ske med upp till 80 A laddström, en strömstyrka som AGM-batterierna tål.

 

Mer om detta finns att läsa i två artiklar i Dagens båtliv, Ctek toppenladdar när motorn går och toppenladdat

Motorbåtar med 2 motorer och 2 generatorer

Har man 2 motorer och således 2 generatorer med var sitt startbatter och en stor batteribank för förbrukning (3 batterigrupper totalt) kan man koppla en Ctek 250 S Dual till varje generator och parallellkoppla utgångarna för dubbel effekt. Utgångarna på de båda 250S Dual ansluter man till förbrukningsbatteriet. Varje 250S Dual kan lämna 20 A laddningsström så det blir 40A till batterierna. Det innebär en effektiv laddning av förbrukningsbatterierna. En kraftfull lösning på laddningsproblemet på större motorbåtar.

Båt med bogpropeller
Har du en bogpropeller med separat batteri placerat framme i fören har generatorn svårt att ladda detta med rätt spänning. Kablarna för en 10 m båt blir lätt 15-30 m fram och tillbaka som orsakar ett spänningsfall på 0,5-1,0V. Med CtekD250S Dual får batteriet rätt laddspänning. Spänningsfallet kompenseras i laddaren och du får ett fulladdat batteri till din bogpropeller.

Som bogpropellerbatteri väljer du lämpligast ett mindre AGM, som inte har så många Ah men kan lämna många A (stort CCA), som Misbat 56001

Vi kan ge support på Ctek
I samband med köp av Ctek batteriladdare och/eller DC/DC-omvandlare erbjuder vi support och inkopplingsschema som passar för just din båt. Vi har stor erfarenhet av att koppla ihop strömkällor och förbrukare till ett effektivt system.