Använd rätt oljekvalité
Motorer, backslag och drev är tillverkade för en viss oljekvalité. Dessa ska man hålla sig till och inte "uppgradera" till något finare eller annorlunda.
Äldre motorer ska gå på mineralolja, oftast 15W-40 och där passar inte semi-syntetisk eller syntetiska oljor.
Backslag och segelbåtsdrev ska ha mineralolja om det inte står en särskild märkning med ATF. Följ fabrikantens rekommendationer!
Moderna motorer med common-rail ska oftast ha syntetolja. Men inte alltid! Läs vad tillverkaren föreskriver!
Man kan använda oljor av andra fabrikat än den som tillverkaren rekommenderar så länge man håller sig till samma kvalité och viskositet.
Vår mineralolja för standardmotorer, 15W-40 Marin, innehåller förutom renande tillsatser även rostskyddsmedel, vilket är extra lämpligt i marin miljö.
 

Batterikraft
Det finns olika sätt att mäta kapaciteten för ett startbatteri. Antalet Amperetimmar (Ah) säger egentligen inte ett dugg eftersom man tar ut en väldigt kraftig ström under en mycket kort tid. Då är värdet EN mycket bättre. Det värdet säger hur mycket ström man kortvarigt kan ta ut ur batteriet utan att spänningen sjunker under ett visst värde. Ett vanligt vått batterier på 80Ah har omkring 500 EN, medan ett AGM ligger på ca 750 EN. Ju högre värde, desto bättre.

Vanligtvis mäter man kapaciteten på själva batteriet. Men strömmen gör nytta vid startmotorn. Därför bör man även mäta där. Med lite oxid och dåliga kontakter är det inte ovanligt att värdet går ner till mindre än hälften. Skrapa kontaktytorna med en kniv eller ett fint sandpapper och se till att klämningen på kabelskor är helt ok.

Även batterifrånskiljare kan vara dåliga, speciellt de billigare modellerna med rött vred har en tendens att ge sig efter några år. De kraftigare, helt i metall, fungerar bättre under längre tid. En del modeller av typ 0-1-1+2-2 är riktigt eländiga och bör undvikas. De är vanliga i amerikanska båttyper
 
Generator
En generator ska leverera ström till motor, båt och batteri. På generatorn står en märkström som den ska kunna lämna, 35A, 70A eller 120A. Men som alla apparater blir de sämre med åren när de åldras, kolen slits och är kanske helt förbrukade efter 20-30 år. Det pulver som kolen lämnar efter sig lägger sig på rotorn och kortsluter denna. Resultatet blir att generatorn ser ut att fungera och kanske gör det också, men gör det dåligt.

Som allting annat på motorn behöver en generator också fräschas upp ibland. Man byter kol, tvättar rent, polerar kontaktytor och kanske byter ett lager. Generatorn blir som ny och kan fungera i många år till!

Kom in med din generator eller låt oss montera loss den, så går vi igenom den och ser till att den lämnar den ström som står stämplat på skylten!
Vinterförvaring batteri
Blybatterier mår bäst av att vinterförvaras fulladdade och kallt. Ladda upp dem ordentligt med din Ctek-laddare (2-3 dagars laddning för varje batteri) och låt dem sedan vara kvar i båten. Vill du ha koll på hur de mår kan du ansluta en CTEK Comfortindikator, med snabbkoppling till CTEK laddare, som kostar ca 120:-. Den har tre lysdioder som blinkar rött, gult eller grönt. När du tittar till båten ser du om det blinkar grönt - då vet du att allt är ok. Skulle det blinka gult - eller rent av rött - ansluter du laddaren under en dag och batteriet är återställt igen.
Ett urladdat batteri fryser sönder i vinterkylan. Ett fulladdat batteri mår bra i vinterkylan.

Vet du förresten att ditt bilbatteri får slita ordentligt på vintern! Man har extra mycket elförbrukare igång och det blir sällan om ens nånsin fulladdat. Tag för vana att ladda ditt bilbatteri varannan vecka hela vintern (varannan söndag t ex) och du får en bil med ett mycket piggare batteri! Sätt in en Comfortindikator i bilen också så blir det enkelt att ansluta Ctek-laddaren. Detta gäller speciellt om du har en miljöbil där motorn stannar var gång du stannar vid t ex rödljus.
Jotun Drevfärg mot beväxning
Jotun, som tillverkar färg, har lanserat en ny drevfärg som effektivt ska hindra beväxning av framför allt snäckor. Färgen provades förra året på bl a en båt som låg i Marstrand och när den togs upp var den helt ren.
Färgen är kopparbaserad som ska kunna fungera på aluminium. Den är godkänd för användning på båtar i alla svenska vatten upp till Öskär, dvs inkl Östersjön samt i Danska vatten.
Man måste dock göra ordentligt rent under samt lägga på en grundfärg innan antifoulingen sprejas på. Första "behandlingen" blir således dyrare men efterföljande år blir endast mindre underhåll, man får tvätta hösten och eventuellt på våren spreja på ett nytt lager

 Vi har nu erfarenhet av drevfärgen under flera säsonger och kan konstatera att den fungerar väl. Bilden visar ett Jotun-drev till vänster och ett målat med konventionell drevfärg. Prop-o-drev. Skillnaden är betydande. Någon enstaka snäcka kan hittas men överlag är drevet fritt från snäckor. Visst slem blir det på drevet och detta har spolats bort vid upptagningen